Jakość kształcenia w SJO AGH
W Studium Języków Obcych AGH wdrożony jest System Zapewniania Jakości Kształcenia, którego zasadniczym celem jest zapewnienie i doskonalenie procesu kształcenia językowego w SJO w ramach studiów wyższych, w szczególności poprzez stałe monitorowanie i doskonalenie jakości kształcenia, zapewnienie realizacji zakładanych efektów uczenia się oraz promowanie dobrych praktyk i wzorców w kontekście rozwoju kultury jakości kształcenia.
Za zapewnienie i doskonalenie jakości kształcenia w SJO AGH odpowiedzialni są:
- Dyrektor SJO – mgr Anna Krukiewicz-Gacek
- Pełnomocnik ds. jakości kształcenia – mgr Dorota Skrynicka-Knapczyk
- Rada dydaktyczna SJO w składzie:
- mgr Ewa Bodzek
- mgr Ilona Dąbrowska
- mgr Monika Kaźmierska
- mgr Grzegorz Kłopotowski
- mgr Dorota Skrynicka-Knapczyk
Akty prawne:
System Zapewnienia Jakości Kształcenia SJO AGH jest realizowany przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów oraz zaleceń formułowanych w aktach wewnętrznych AGH
ZARZĄDZENIE Nr 91/2020 Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie z dnia 23 listopada 2020 r.
w sprawie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie - link do dokumentu
ZARZĄDZENIE Nr 29/2021 Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie z dnia 21 maja 2021 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania badań ankietowych oraz hospitacji w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie - link do dokumentu
ZARZĄDZENIE Nr 43/2023 Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie z dnia 4 sierpnia 2023 r.
w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 91/2020 Rektora AGH z dnia 23 listopada 2020 r. w sprawie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie - link do dokumentu
Główne obszary działań
- 1) działania na rzecz właściwego doboru i wykorzystania kadry dydaktycznej; motywowanie kadry do rozwoju zawodowego, podnoszenia kwalifikacji oraz udziału w projektach krajowych i europejskich;
- 2) zapewnienie możliwości doskonalenia warsztatu dydaktycznego kadry SJO , poprzez udział w różnego rodzaju szkoleniach oraz kursach podnoszących kwalifikacje i umiejętności dydaktyczne, a w przypadku negatywnej oceny – skierowanie i zobowiązanie dydaktyka do udziału w takich szkoleniach lub kursach;
- 3) organizacja wewnętrznych szkoleń metodycznych dla lektorów oraz sesji standaryzacyjnych dla egzaminatorów egzaminów centralnych;
- 4) inicjowanie i organizowanie działań związanych z podnoszeniem kultury jakości kształcenia w jednostce oraz upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie doskonalenia jakości kształcenia w jednostce;
- 5) wykorzystywanie wyników ankiet i hospitacji zajęć do podnoszenia jakości kształcenia w jednostce, zwłaszcza poprzez nagradzanie najlepszych dydaktyków, inicjowanie projakościowej polityki kadrowej, indywidualne rozpatrywanie przypadków ocen negatywnych oraz podejmowanie odpowiednich działań naprawczych;
- 6) wdrażanie w jednostce uczelnianych wytycznych dotyczących kształcenia i programów studiów;
- 7) koordynacja przygotowania zmian i modyfikacji w programach studiów oraz ich realizacji, mających na celu zapewnienie zgodności kształcenia na kierunku studiów z potrzebami rynku i najnowszymi osiągnięciami nauki; systematyczna aktualizacja informacji o sylabusach prowadzonych kursów w bazie Sylabus AGH;
- 8) zapewnienie odpowiednich zasobów infrastrukturalnych umożliwiających realizację procesu kształcenia i powiązanych procesów na wysokim poziomie oraz stałe monitorowanie stanu infrastruktury dydaktycznej SJO;
- 9) organizowanie Kolegium Wydziałowego poświęconego jakości kształcenia.
Instrumenty służące realizacji celów i działań Systemu
Instrumentami służącymi realizacji celów i działań Systemu są w szczególności:
- 1) ankiety;
- 2) hospitacje zajęć;
- 3) działania mające na celu wsparcie i rozwój kadry SJO, w tym w szczególności kursy i szkolenia oraz inne formy podnoszenia kompetencji;
- 4) nagrody za działalność dydaktyczną;
- 5) działania interwencyjne w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.